جراحی بینی کج

جراحی بینی کج ( Deviated Nose ) نوعی از جراحی زیبایی بینی به شمار می رود. مهم ترین نکته در زیبایی چهره وجود تقارن و تعادل میان دو نیمه راست و چپ صورت می باشد. هر چه میزان تقارن دو نیمه صورت بیشتر باشد ، چهره زیباتر به نظر خواهد آمد ؛ وجود تعادل و تقارن در بینی به عنوان برجسته و چشمگیرترین عضو صورت الزامی است و در صورتی که بینی تقارن نداشته و به یک سمت متمایل شده یا پیچ خورده باشد ، نیاز به عمل بینی کج دارد. در ادامه این مقاله قصد داریم درباره جراحی بینی هایی که انحراف دارند اطلاعاتی ارائه دهیم. از این رو توجه شما را به ادامه مطلب جلب می کنیم.

جراحی بینی کج

علت کجی بینی

کج بودن بینی دو علت دارد :

  1. ممکن است ، کج بودن بینی در اثر وراثت به فرد منتقل شده باشد.
  2. احتمال دوم اصابت ضربه به صورت و بینی و در نتیجه کج شدن بینی به خصوص سنین رشد نیز وجود دارد.

مشکلات کجی بینی

علاوه بر مشکلات ظاهری که در اثر کج بودن بینی برای افراد ایجاد می گردد ؛ کجی بینی در صورتی که شدید باشد ، می تواند سبب بروز مشکلاتی ؛ از قبیل مشکلات تنفسی ، خشکی دهان ، خر و پف ، سر درد ، سینوزیت و غیره نیز گردد.

تفاوت انحراف و کجی بینی

انحراف بینی ، در صورت متمایل شدن تیغه میانی بینی به یک سمت رخ می دهد و در صورتی که خفیف باشد ، تاثیری بر روی ظاهر بینی ندارد و حتی ممکن است ، فرد متوجه نشد که دارای انحراف بینی است ؛ اما در صورتی که شدید باشد ، علاوه بر مشکلات ظاهری سبب بروز اختلال در عملکرد بینی نیز می گردد.

جراحی انحراف تیغه میانی بینی از داخل ( سپتوپلاستی ) فقط جهت رفع انسداد مسیر تنفس در دسته جراحی های درمانی قرار می گیرد ؛ در صورتی که جراحی بینی كج ( انحراف ظاهر به علاوه انحراف داخلی ) جزء جراحی های زیبایی یا سپتورینوپلاستی به حساب می آید.

اقدامات قبل از جراحی بینی کج

  1. از چند روز قبل از جراحی ، با توصیه پزشک مصرف دارو های رقیق کننده خون و ضد التهاب را ، متوقف کنید. زیرا این دارو ها ریسک خطر خونریزی ، در هنگام جراحی را افزایش می دهند.
  2. مدتی قبل از جراحی از مصرف سیگار و الکل اجتناب کنید ، و اینکار را تا دو هفته بعد از جراحی ادامه دهید.
  3. برای جراحی بینی ، بیمار باید ناشتا باشد. بنابراین از 8 ساعت قبل از عمل چیزی نخورید و نیاشامید.
  4. قبل از عمل در بینی نسخه ای را که جراح برای بعد از جراحی تجویز می کند ، تهیه کنید.
  5. بهتر است قبل از جراحی بینی دوش بگیرید. زیرا تا مدتی بعد از جراحی نمی توانید استحمام کنید.
  6. از یک نفر بخواهید شما را در فرایند جراحی ، و بعد از آن همراهی کند. زیرا اثر دارو های بیهوشی تا مدتی بعد از جراحی باقی می ماند ، و نیاز دارید کسی از شما مراقبت نماید.
  7. روز جراحی لباس های راحت که نیاز به پوشیدن از قسمت سر را ندارند ، به تن کنید.
  8. هیچگونه زیور آلات و ساعت را با خود همراه نداشته باشید.
  9. یک ساعت قبل از جراحی ، با همراه خود در محل جراحی حاضر شوید.

آمادگی برای جراحی بینی کج

  • پس از مشورت با جراح دارو های همیشکی خود را با جرعه ای آب میل کنید.
  • اگر بر روی پوست شما مواد آرایشی وجود دارد قبل از جراحی صورت خود را بشویید.
  • قبل از جراحی بر روی بیمار بیهوشی انجام می شود. نوع بیهوشی با توجه به وضعیت سلامتی بیمار و صلاح دید جراح ، انتخاب می شود. بیهوشی از دو طریق بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام می شود.

روش های جراحی بینی کج

عمل رفع کجی بینی معمولا با روش های زیر انجام می شود :

عمل بینی کج با روش بسته

در این روش از عمل زیبایی بینی ، هیچ برش خارجی در بینی ایجاد نمی شود و عمل بینی کج از طریق حفره های بینی انجام می شود. جراح بینی برش های لازم را در داخل بینی ایجاد می کند ، و تغییرات لازم را برای اصلاح کجی بینی بر روی آن اعمال می کند. مزیت این روش جراحی اینست که دوره نقاهت کوتاه تری دارد ، و میزان ورم و کبودی بیمار بعد از جراحی ، بسیار کمتر است. در این روش جراح بینی دسترسی کاملی به ساختمان بینی ندارد.

عمل بینی کج با روش باز

در جراحی بینی باز ، احتمال وجود عدم تقارن در بینی و حفره های آن ، بسیار کمتر از روش بسته می باشد. این روش جراحی با ایجاد سوراخ در ناحیه کلوملا ( تیغه بین حفره های بینی ) انجام می شود. پس از آن برای اینکه جراح دسترسی کاملی به ساختمان بینی داشته باشد ، پوست بینی بالا کشیده می شود. پس از اعمال تغییرات لازم و اصلاح کجی بینی در محل های ایجاد برش از بخیه استفاده می شود.

در این روش میزان کبودی و تورم بیشتری بعد از جراحی ، برای بیمار ایجاد می شود و دوره ریکاوری و بهبودی نیز ، طولانی تر است.

جراحی بینی کج

مراقبت های بعد از جراحی بینی کج

  • تورم ناشی از عمل زیبایی بینی ، از روز اول رو به افزایش بوده و در روز سوم به اوج می رسد ؛ به منظور بهبود آن ، توصیه به استفاده از کمپرس یخ می گردد. ( در روزهای ابتدایی بعد از عمل بینی ، کمپرس سرد را در اطراف بینی بدون اعمال فشار به آن قرار دهید. )
  • احساس درد خفیف بعد از عمل زیبایی ، مسئله ای طبیعی می باشد که می توانید به منظور تسکین آن ، مسکن مصرف نمایید ؛ لازم به ذکر است امکان بروز گلو درد نیز وجود دارد که موقتی می باشد.
  • رژیم غذایی خود را با مایعات و مواد غذایی سبک شروع کنید ؛ طبق توصیه پزشک ، بهتر است تا دو هفته بعد از انجام فرآیند مذکور ، مواد غذایی نرم را در رژیم غذایی خود قرار دهید.
  • عدم مصرف مواد غذایی چرب ، ادویه جات و نمک به کاهش تورم بینی کمک می کند.
  • بروز ترشحات خونی تا چهار روز بعد از اصلاح فرم بینی ، ادامه دارد ؛ در این مدت می توانید گاز جلوی بینی را تعویض نمایید.
  • تا سه هفته بعد از عمل زیبایی بینی ، از فین کردن خودداری نمایید.
  • گچ قرار گرفته بر روی بینی ، نباید خیس شود ؛ بنابراین در صورت تمایل به شستشوی موها ، می توانید از دوش دستی استفاده کنید.
  • تا سه ماه بعد از عمل ، نمی توانید از عینک استفاده نمایید ؛ اما استفاده از لنز تماسی ایرادی ندارد.
  • طبق توصیه پزشک ، تا دو هفته بعد از جراحی زیبایی بینی صاف ( طاق باز ) بخوابید ؛ بهتر است ، جهت قرار گیری سر در مکانی بالاتر از بدن نیز دو بالش در زیر سر خود قرار دهید.

 هزینه جراحی بینی کج

به منظور اطلاع دقیق از هزینه جراحی بینی کج ، باید به جراح بینی مراجعه کرد ؛ پس از انجام معاینات مورد نیاز هزینه عمل  زیبایی بینی کج در افراد ، مشخص می گردد.

 

پاسخ

سه + پانزده =